Wil je een glasvezelkabel verlengen? Dit moet je weten volgens een expert
Glasvezelkabel verlengen? Lees waarom je dit nooit zelf moet doen en wat je kunt doen als je het aansluitpunt wilt verplaatsen.
Wil je een glasvezelkabel verlengen? Dit moet je weten volgens een expert
Heb je glasvezel in huis, maar wil je het aansluitpunt op een andere plek? Bijvoorbeeld omdat je meterkast is verplaatst of omdat je liever je modem in de woonkamer hebt? Dan vraag je je misschien af: kan ik de glasvezelkabel verlengen?
We vroegen het aan Jeroen Dangremond, manager customer operations bij Open Dutch Fiber. Hij legt uit wat er wel en niet mogelijk is.
Kun je zelf een glasvezelkabel verlengen?
Nee, een glasvezelkabel kan je niet zelf verlengen en is technisch werk. De kabel bestaat uit dun glas dat je niet zomaar kunt doorknippen of verlengen zoals bij een stroomkabel.
“Een glasvezelkabel kun je niet zomaar verlengen”, zegt Jeroen. “Als dat nodig is, dan moet de kabel worden gelast. Dat doen wij met speciale apparatuur.” Laat het daarom altijd doen door een expert.
Meer weten over de aansluiting van glasvezel in de meterkast? Je leest erover in het artikel Glasvezelaansluiting in de meterkast: dit moet je weten.
Wanneer is een glasvezelkabel verlengen nodig?
Soms wordt het aansluitpunt geplaatst in de meterkast, maar wil je het later toch liever op een andere plek in huis. Bijvoorbeeld in de woonkamer. “Als bewoners hun modem ergens anders willen, dan kunnen we de aansluiting verplaatsen”, legt Jeroen uit. “Maar dat moeten wij doen, omdat het om glasvezel gaat.”
Is de aansluiting al gemaakt, maar wil je die later toch verplaatsen? Neem dan contact op met Open Dutch Fiber. We kijken dan samen of het mogelijk is om de glasvezelkabel te verlengen of een nieuwe aansluiting te maken.
Let op: hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Vraag dit altijd vooraf na.
Niet doen: zelf glasvezelkabel knippen of verplaatsen
Probeer nooit zelf iets aan de glasvezelkabel te doen. Als je de kabel beschadigt, dan heb je geen internetverbinding meer. Ook kan het problemen geven in het netwerk. “We hebben het meegemaakt dat iemand de kabel zelf probeerde te verlengen”, zegt Jeroen. “Daarmee ging de hele aansluiting stuk.”
Twijfels? Bel of mail ons. Dan bespreken we wat er kan.
Benieuwd naar de volgende stap? Lees dan het artikel Hoe sluit je glasvezel aan op je router?
Doe de postcodecheck
Wil je weten of jouw woning in aanmerking komt voor glasvezel van Open Dutch Fiber? Met de postcodecheck zie je snel en makkelijk of jouw adres al op de planning staat. Je krijgt meteen te zien of de aanleg al is begonnen, of dat we binnenkort contact met je opnemen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Over Jeroen Dangremond
manager customer operations
This article was written in collaboration with Jeroen Dangremond. Jeroen is the manager of customer operations at Open Dutch Fiber. He ensures that home connections run smoothly, with as little inconvenience as possible for residents. His goal: a fast and careful fiber optic installation, so everyone can enjoy a worry-free online experience.
