Veel gestelde vragen

Heb je een vraag over de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw wijk of woning? Waarschijnlijk vind je het antwoord op jouw vraag in onze lijst met veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Of wil je met ons overleggen? 

Glasvezel van Open Dutch Fiber

Glasvezel is krachtig internet waarbij data via vezels van glas met de snelheid van het licht wordt uitgewisseld. Dit gaat met een knipperende laser, een slimme techniek zodat je met glasvezel supersnel kunt internetten. Vanwege de hoge snelheid en bandbreedte is glasvezel het netwerk van vandaag én de toekomst. Want alleen glasvezel kan de stijgende datavraag in ons land aan. Dit betrouwbare netwerk hapert geen moment en zorgt ervoor dat al je apparaten snel en stabiel internet hebben.

Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert deze, maar biedt zelf geen abonnementen aan. Dit doen providers. Omdat het netwerk van Open Dutch Fiber open is, kunnen verschillende providers hun diensten aanbieden en bepaal je zelf de provider naar keuze.

Nee, Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert dit. Het glasvezelnetwerk is een open netwerk. Dat betekent dat meerdere providers diensten over het netwerk kunnen leveren. T-Mobile is de eerste provider die diensten levert over het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber. In de toekomst komen er meer providers bij.

Op deze website staat de postcodecheck. Wanneer je je postcode en huisnummer invult, krijg je meteen te zien of jouw woning binnenkort wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber. Als dat zo is, is het slim meteen toestemming te geven voor de aansluiting door het invullen van je gegevens. We kunnen dan zo goed mogelijke afspraken maken over de aanleg van het glasvezelnetwerk in je straat en woning.

We werken voor de aanleg van het glasvezelnetwerk samen met ervaren aannemers. Medewerkers kun je herkennen aan hun kleding met het logo van T-Mobile en/of Open Dutch Fiber. Alle medewerkers kunnen zich legitimeren.

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting op het glasvezelnetwerk. Ook niet voor het plaatsen van de glasvezelaansluiting in je woning.

Er zijn verschillende mogelijkheden. We maken daarbij onderscheid tussen laagbouw, duplex en portiek en hoogbouw, bijvoorbeeld een appartementencomplex. De aanleg van een glasvezelnetwerk in een hoogbouwgebouw is een intensieve klus. Daarom kiezen we er voor om alle woningen in dit gebouw direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Woon je in een laagbouwwoning, dan leggen we de glasvezelkabel in de grond onder de stoep of straat voor je woning. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider die diensten levert over het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber, wordt er een glasvezelaansluiting in je woning geïnstalleerd. T-Mobile is de eerste provider die internet, televisie en telefonie via het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber aanbiedt.

Woon je in een hoogbouwcomplex? Dan maken we afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het complex. Ongeacht of je wel of niet een abonnement afsluit, krijg je dan een gratis glasvezelaansluitpunt in je woning.

Woon je in een portiek- of duplexwoning? Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten we alle woningen in het complex gratis aan. We maken hierover dan ook eerst afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Sluit er nu nog niemand een abonnement af? Dan blijven de glasvezelkabels onder de grond op de erfgrens liggen.

De aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. We hebben echter wel jouw toestemming nodig om in jouw woning een glasvezelaansluitpunt te installeren. Toestemming geven is heel eenvoudig. Ga naar de postcodecheck op deze website en vul je postcode en huisnummer in. Er verschijnt een formulier waar we je vragen om de ontbrekende gegevens in te vullen en het formulier te verzenden. De gegevens die je invult, geven wij door aan onze aannemer. Deze kan dan een afspraak met je plannen voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning.

Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Alleen als je een abonnement afsluit voor bijvoorbeeld internet en televisie, ga je abonnementskosten betalen aan je provider. Een abonnement afsluiten is niet verplicht.

Het bepalen van de beste plek voor het glasvezelaansluitpunt doen we in overleg. Vaak is de beste plek de meterkast maar dit kan ook een andere plek in je woning zijn. Woon je in een hoogbouwpand? Dan monteren we het glasvezelaansluitpunt in iedere woning op (ongeveer) dezelfde plek.

De aanleg van een glasvezelnetwerk start met graafwerkzaamheden in je straat. We graven de stoep open en leggen er de glasvezelkabel in. Voor iedere woning is er een glasvezelkabel beschikbaar. De stoep is meestal binnen een dag weer netjes dicht. Je ontvangt voor de aanvang van de werkzaamheden in je straat van ons een brief.

Hoogbouwwoning Woon je in een hoogbouwpand? Dan maken we afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ongeacht of je een abonnement afsluit, krijg je dan een gratis glasvezelaansluitpunt in je woning. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te vullen in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Portiek- of duplexwoning Woon je in een portiek- of duplexwoning? Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten we alle woningen in het pand gratis aan. We maken hierover dan ook eerst afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Sluit er nu nog niemand een abonnement af? Dan blijven de glasvezelkabels onder de grond op de erfgrens liggen.

Laagbouwwoning Woon je in een laagbouwwoning? De glasvezelkabel leggen we dan neer op de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren we (gratis) het glasvezelaansluitpunt in je woning. Het glasvezelaansluitpunt is niet direct gereed voor gebruik. Heb je een abonnement afgesloten bij een provider? Dan moet deze provider eerst de diensten activeren. Je ontvangt hierover bericht van je provider.

Hoogbouwwoning Woon je in een hoogbouwpand? Dan maken we afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ongeacht of je wel of niet een abonnement afsluit, krijg je dan een gratis glasvezelaansluitpunt in je woning.

Portiek- of duplexwoning**** Woon je in een portiek- of duplexwoning? Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten we alle woningen in het pand gratis aan. We maken hierover dan eerst afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Sluit er nu nog niemand een abonnement af? Dan blijven de glasvezelkabels onder de grond op de erfgrens liggen.

Laagbouwwoning Woon je in een laagbouwwoning? De glasvezelkabel leggen we dan neer op de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren we (gratis) het glasvezelaansluitpunt in je woning

Toestemming geven voor de aansluiting in je woning

Na het geven van toestemming ontvangt je van ons een e-mailbevestiging. De volgende stap is dat de glasvezelvoorbereider langskomt. Deze bepaalt samen met jou waar de glasvezelaansluiting in je woning wordt geïnstalleerd. Zo kan je woning tijdens de werkzaamheden extra snel en zorgvuldig worden aangesloten. In de meeste gevallen installeren we het glasvezelaansluitpunt in de meterkast of op de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen.

Ja, je verhuurder moet toestemming geven voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning. Open Dutch Fiber doet haar best om hier voor de start van de werkzaamheden in je straat afspraken over te maken met je verhuurder.

We willen zoveel mogelijk huishoudens de mogelijkheid geven om gebruik te kunnen maken van supersnel internet via glasvezel. Daarom willen we in alle woningen in hoogbouwcomplexen alvast een glasvezelaansluitpunt installeren. Om dat te kunnen doen hebben we je naam, telefoonnummer en/of e-mailadres nodig. Deze gegevens geven we door aan de partij die de glasvezelaansluitingen in jouw pand gaat realiseren. Zij kunnen dan een afspraak met je maken zodat ze het glasvezelaansluitpunt in je woning kunnen installeren.

Je gegevens geef je eenvoudig zelf door via de postcodecheck op deze website. Voer je postcode en huisnummer in en vul het formulier dat verschijnt in met de ontbrekende gegevens.

Je gegevens (naam, telefoonnummer en/of e-mailadres) worden alleen doorgegeven aan de partij (aannemer) die voor ons het glasvezelaansluitpunt installeert in je woning.

Nee, je bent niet verplicht een abonnement af te sluiten. We installeren het glasvezelaansluitpunt in je woning zodat je er eventueel in de toekomst gebruik van kunt maken.

Het kan zijn dat we nog in overleg zijn met je verhuurder over de aanleg van glasvezel in jouw woning. Je kunt zelf contact opnemen met je verhuurder om navraag te doen over de status.

Nee, als je een abonnement voor glasvezeldiensten hebt afgesloten bij een provider, hoef je niet nog een keer toestemming te geven. Open Dutch Fiber krijgt dan vanzelf de opdracht van de provider om in je woning een glasvezelaansluitpunt te installeren.

Glasvezel in hoogbouw

We maken afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. De aansluiting op het glasvezelnetwerk is gratis en verplicht je tot niets. Het is belangrijk dat alle bewoners meewerken. We voeren de glasvezelkabel in de meeste gevallen van beneden naar boven door de woningen. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te voeren in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Woon je in een hoogbouwcomplex? Dan vragen we je om toch mee te werken. We voeren de glasvezelkabel door de woningen en hebben daarom toegang nodig tot alle woningen in het complex. De aansluiting is gratis en verplicht je tot niets. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te vullen in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Werkzaamheden in de straat

We doen ons uiterste best de overlast tot een minimum te beperken. De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer gesloten.

Tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in je straat of in de publieke ruimtes van je gebouw, hoef je niet thuis te blijven. We informeren je wanneer we in je straat aan het werk zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning, ontvang je van ons een brief met een voorstel voor een afspraak. Hiervoor moet je wel thuisblijven of zorgen dat er een ander bevoegd persoon aanwezig is voor de afspraak.

Contact met Open Dutch Fiber

Heb je een vraag of opmerking over de aanleg van het glasvezelnetwerk? Stuur dan een e-mail naar info@opendutchfiber.nl of bel met 088 1633 633. Heb je een vraag over de diensten die worden geleverd over het glasvezelnetwerk? Kijk dan op de website van T-Mobile www.t-mobile.nl/glasvezel, of bel 0800 0092.

Je kunt telefonisch of per e-mail contact opnemen via de contactgegevens in de brief. Kom je er niet uit? Bel dan 088 1633 633 (ma-vr 08.30 – 17.00 uur) of stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl

Vereniging van Eigenaren (VvE)

Stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl of bel ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op 088 1633 633.