Open Dutch Fiber Logo

Veelgestelde vragen

Meer weten

Heb je een vraag over de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw wijk of woning? Waarschijnlijk vind je het antwoord op jouw vraag in onze lijst met veelgestelde vragen hieronder.

Staat jouw vraag er niet tussen? Of wil je met ons overleggen? Kijk op de Service & Contact pagina als je met ons in contact wil komen.

Algemene vragen

Staat jouw vraag er niet bij? Bel dan met 088 1633 633

Glasvezel is een vezel van glas waarbij data met de snelheid van het licht wordt uitgewisseld. Dit gaat met een knipperende laser, zodat je met glasvezel supersnel kunt internetten. Vanwege de hoge snelheid en bandbreedte is glasvezel het netwerk van vandaag én de toekomst. Alleen glasvezel kan de stijgende datavraag in ons land aan. Dit betrouwbare netwerk hapert geen moment zodat je ongestoord je online meeting of les volgt. 

Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert deze. Wij bieden geen abonnementen aan. Dit doen providers.  

Nee, Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert het. Het is een open netwerk en dat betekent dat alle providers hun diensten hierop mogen aanbieden.

Door het invullen van jouw postcode en huisnummer kun je zien of we op jouw adres glasvezel gaan aanleggen en zo ja, in welke fase de aanleg zich bevindt en bij welke provider je een abonnement kunt afsluiten om gebruik te maken van het netwerk.

We werken voor de aanleg van ons glasvezelnetwerk samen met ervaren aannemers. Je herkent de medewerkers aan hun kleding met het logo van Open Dutch Fiber. Alle medewerkers kunnen zich legitimeren.

Woningcorporaties

Woon je in een complex, dan vind je hier belangrijke informatie voor je.

Nadat het plaatsingsdocument is opgesteld en akkoord bevonden, en er voldoende individuele aanmeldingen zijn, wordt het pand beschikbaar gesteld voor inplanning door de aansluitpartner. Deze zal het maken van de aansluitingen zo snel als mogelijk inplannen.

Onze aansluitpartner neemt contact op met de opgegeven contactpersoon om een bezoek in te plannen. Deze gaat dan op locatie vaststellen hoe het pand het best aangesloten kan worden. In de loop van het project zal de aansluitpartner zich hiervoor melden.

Stuur een e-mail naar woningcorporatie@opendutchfiber.nl of bel ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op 088 1633 633. 

U kunt ons herkennen aan het Open Dutch Fiber logo op de werkkleding, en medewerkers die toegang nodig hebben tot de woning, hebben te alle tijden een legitimatiebewijs.

Hiervoor kunt u contact opnemen met de installatiepartner van wie de contactgegevens in het document zijn opgenomen.

Vereniging van Eigenaren

Woon je in een wooncomplex, dan vind je hier belangrijke informatie voor je.

Stuur een e-mail naar vve@opendutchfiber.nl of bel ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op 088 1633 633. 

Het is mogelijk dat we nog in overleg zijn met jouw verhuurder over de aanleg van glasvezel in jouw woning.

Hiervoor kunt u contact opnemen met de installatiepartner van wie de contactgegevens in het document zijn opgenomen.

U kunt via ons contactformulier hiervoor een verzoek doen.

Dit is sterk afhankelijk van de omvang van het gebouw. Voor het maken van een aansluiting in een woning heeft een medewerker doorgaans een klein uur nodig.

Als we via binnendoor van woning naar woning aanleggen, kunnen wij alleen bij woningen die toestemming hebben gegeven een glasvezelaansluiting maken.

Glasvezelaanleg in jouw buurt

We gaan glasvezel aanleggen in jouw wijk. Hier lees je hoe dat gaat.

We beginnen met graafwerkzaamheden in de straat. De stoep wordt voor een deel open gegraven en we leggen de glasvezelkabels in de grond. Voor iedere woning is een glasvezelkabel beschikbaar. De stoep is meestal binnen één dag weer netjes dicht. Voordat we beginnen met deze werkzaamheden ontvangt je van ons een brief en een flyer met informatie. We gaan daarna (afhankelijk van de situatie op jouw adres) de glasvezelaansluiting in de woning installeren. Als de provider dan zijn diensten heeft geïnstalleerd kun je gebruikmaken van supersnel glasvezel. 

De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer netjes dicht gemaakt. We doen ons uiterste best om de overlast tot een minimum te beperken. 

We streven naar een veilige en zorgvuldige uitvoering van graafwerkzaamheden, waarbij de veiligheid van bewoners en medewerkers voorop staat. We doen er dan ook alles aan om het aantal graafschades tot een minimum te beperken. Lees wat we allemaal doen om graafschades te voorkomen.

Wij monteren de glasvezelkabel op een glasvezelaansluitpuntdoos. Met dit kastje kunt je nog niets, pas als de provider de router installeert bij het glasvezelaansluitpunt kun je genieten van supersnel internet, HD televisie kijken en voordelig bellen. 

Wat vervelend dat er schade is. Komt dit door ons werk? Geef dit aan ons door via info@opendutchfiber.nl of bellen naar 088-1633 633. Dan gaan we meteen aan de slag om dit zo goed mogelijk op te lossen. 

Houd onze website in de gaten of jouw wijk binnenkort wordt aangesloten. 

Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Behalve voor een aantal adressen waar een aansluitbijdrage wordt gevraagd. Vaak zijn dit adressen die buiten de dorps- of stadskern liggen en/of langere afstanden vanaf de straat tot aan de woning kennen. Via de postcodecheck op de website kunt je de situatie op jouw adres zien. Er zijn natuurlijk wel kosten verbonden aan het abonnement bij een provider, maar die betaal je aan de provider rechtstreeks.  

Nadat de glasvezelkabel naar binnen is gebracht in jouw huis en is afgemonteerd met een glasvezelaansluitpunt en je een abonnement hebt afgesloten bij een provider, ontvangt je bericht van de provider voor installatie van diensten. Zodra de monteur de router heeft geïnstalleerd en jouw glasvezelabonnement heeft geactiveerd, kunt je direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk. Bent je nog geen klant bij een provider, maar wil je wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Neem dan contact op met een provider die diensten levert over ons netwerk. 

Dit is zeker mogelijk, maar wordt alleen gedaan als er een abonnement is afgesloten bij één van onze aangesloten providers. 

Ja, maar het verschilt soms wanneer en hoe. Wij bereiden alle woningen voor op glasvezel. Soms doen wij dit tot aan de erfgrens en soms krijgt je alvast een glasvezelaansluiting. Na het afnemen van een glasvezelabonnement installeren wij kosteloos alsnog het glasvezelaansluitpunt in de woning.   

Hoogbouwcomplexen proberen we altijd te voorzien van een glasvezel in alle woningen van het gebouw. Vaak monteren we het glasvezelaansluitpunt in de woning, maar soms wordt deze in de muur weggewerkt en monteren we het glasvezelaansluitpunt pas in de woning als je een abonnement neemt. Er zijn ook adressen waar een aansluitbijdrage van toepassing is. Doe voor de situatie op jouw adres de postcode check. Na het invullen van jouw postcode en huisnummer in de postcodecheck, kan je zien wat op jouw adres van toepassing is.  

Glasvezelaanleg in jouw woning

.

Het bepalen van de beste plek voor het aansluitpunt doen we in overleg. Vaak is de beste plek de meterkast, maar een andere plek is mogelijk. Woon je in een hoogbouwpand, dan monteren we het glasvezelaansluitpunt in iedere woning op (ongeveer) dezelfde plek, in overleg met jouw VvE of verhuurder.   

Soms wordt de glasvezel onzichtbaar in de muur weggewerkt en monteren we het glasvezelaansluitpunt pas in de woning als je een abonnement neemt. 

De gegevens die je doorgeeft (naam, telefoonnummer en/of e-mailadres) worden doorgegeven aan de partij die voor ons het glasvezelaansluitpunt in jouw woning installeert. Ze worden alleen gebruikt voor het maken van een installatie-afspraak. 

Dit verschilt per woningtype en per plaats: - Laagbouwwoning: In sommige plaatsen wordt de glasvezelaansluiting niet direct aangesloten in de woning, maar wordt deze aangelegd tot de erfgrens.   

Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis het glasvezelaansluitpunt in jouw woning. - Duplex- en portiekwoning: Niet in alle gevallen wordt al een glasvezelaansluitpunt in de woning geïnstalleerd. Bewoners van deze woningen krijgen in elk geval een gratis aansluitpunt zodra er één persoon in het gebouw een abonnement afsluit. Hierover worden afspraken gemaakt met jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren. - Hoogbouw: We maken afspraken met jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand.   

Ongeacht of je een abonnement afsluit, krijgt je gratis een glasvezelaansluitpunt in jouw woning. Soms wordt deze onzichtbaar in de muur verwerkt, tot het moment dat je een abonnement afsluit. 

Deze gegevens geven we door aan de partij die voor ons de glasvezelaansluitingen in jouw pand gaat realiseren. Zij kunnen dan een afspraak met je maken voor het installeren van het glasvezelaansluitpunt. Je geeft jouw gegevens eenvoudig door via de postcodecheck op onze website. Voer jouw postcode en huisnummer in en vul het formulier in met de ontbrekende gegevens.

We leggen de glasvezelkabel eerst aan in de straat en de wijk. De kabel laten wij tijdelijk bovengronds uitsteken. Dit zijn de sprietjes boven de grond. Zo kunnen we wanneer we terugkomen voor het aansluiten van de woning, zonder de straat open te maken, de woning aansluiten. We proberen de sprietjes, om veiligheidsredenen, altijd zo dicht mogelijk op de erfgrens uit te laten steken. 

Tijdens de werkzaamheden in de straat en in de publieke ruimtes van jouw complex hoef je niet thuis te zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in jouw woning wordt eerst contact met je opgenomen om een afspraak te maken. Dan is het wel nodig om thuis te zijn. Of zorg dat een ander bevoegd, meerderjarig persoon aanwezig is. 

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting op het glasvezelnetwerk. Ook niet voor het installeren van een glasvezelaansluitpunt in jouw woning, tenzij je van ons bericht hebt gehad dat er een aansluitbijdrage nodig is voor het maken van een glasvezelaansluiting op jouw adres.   

We installeren niet in alle woningen direct een glasvezelaansluitpunt. In sommige laagbouwwoningen wordt de glasvezelkabel op de erfgrens gelegd. Zodra er een abonnement wordt afgesloten, installeren we gratis een glasvezelaansluitpunt in de woning. Ook in portiek- en duplexwoningen wordt niet in alle gevallen al een glasvezelaansluitpunt in de woning geïnstalleerd.   

Bewoners van deze woningen krijgen in elk geval een aansluitpunt zodra er één persoon in het gebouw een abonnement afsluit. In een hoogbouwcomplex krijgt iedereen een glasvezelaansluitpunt in de woning, ongeacht of iemand een abonnement heeft afgesloten. Soms doen we dat ‘onzichtbaar’ en laten we de glasvezelkabel achter de muur zitten, tot het moment dat er een abonnement wordt afgesloten. Doe voor de situatie op jouw adres de postcode check. Na het invullen van jouw postcode en huisnummer kunt je zien wat op jouw adres van toepassing is.

Dit is zeker mogelijk, maar wordt alleen gedaan als er een abonnement is afgesloten bij één van onze aangesloten providers. 

Voor het aanleggen van glasvezel in je tuin, wordt in de meeste gevallen niet gegraven in jouw tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer boven de grond komt. Het kabeltje steekt vervolgens een klein stukje uit de grond. Dit is van tijdelijke aard. 

Ik heb glasvezel

Heb je al glasvezel dan vind je hier relevante vragen.

Neem bij een storing altijd contact op met je provider. Deze zoekt uit wat er aan de hand is. Ligt de storing aan de apparatuur of je provider? Dan helpt je provider je om dit op te lossen. Ligt de storing aan ons glasvezelnetwerk? Dan horen we dit van je provider en lossen we het probleem zo snel mogelijk op 

Om het nieuwe glasvezelnetwerk te gebruiken, sluit je een abonnement af bij een provider. Op onze website vind je een postcodecheck. Wanneer je jouw postcode en huisnummer invult, zie je direct welke providers er leveren op je adres.  

Contact

Wil je een medewerker persoonlijk spreken of mailen?

Voor vragen over de aanleg van het glasvezelnetwerk kun je een e-mail sturen naar info@opendutchfiber.nl of bellen op 088 1633 633.  

Je kunt telefonisch of per e-mail contact opnemen via de contactgegevens in de brief of e-mail die je hebt ontvangen. Kom je er niet uit? Bel dan 088 1633 633 (maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur) of stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl

Hoogbouw

Vragen die specifiek over de aanleg in hoogbouw gaan.

We maken afspraken met jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. De aansluiting op het glasvezelnetwerk is gratis en verplicht je tot niets. Het is belangrijk dat alle bewoners meewerken. We voeren de glasvezelkabel in de meeste gevallen van beneden naar boven door de woningen. Geef alvast jouw toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door jouw postcode en huisnummer in te voeren in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.  

Woon je in een hoogbouwcomplex? Dan vragen we je om toch mee te werken. We voeren de glasvezelkabel door de woningen en hebben daarom toegang nodig tot alle woningen in het complex. De aansluiting is gratis en verplicht je tot niets. Geef alvast jouw toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door jouw postcode en huisnummer in te vullen in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.  

Provider

Heb je vragen over providers? Je vindt ze hier.

Het nieuwe glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is open. Dit betekent dat je zelf kunt kiezen bij welke provider je een abonnement afsluit. Mits deze hun diensten over ons glasvezelnetwerk leveren.

Zodra het mogelijk is om diensten zoals internet, televisie en telefonie, af te sluiten, ontvang je bericht van de beschikbare providers.

Bij Open Dutch Fiber kun je geen abonnement afsluiten. Dit doe je bij een provider. 

Jouw provider neemt contact met je op om de diensten te komen activeren. Heb je vragen over jouw diensten of de afspraak voor het activeren van diensten via glasvezel? Neem dan contact op met jouw provider.

Indien je vragen hebt over je huidige binnenhuisbekabeling in combinatie met je (toekomstige) glasvezelaansluiting, dan kun je deze vragen stellen aan de provider of aan de installatiemonteur (degene die de router plaatst). Samen wordt er gekeken of er aanpassingen noodzakelijk of wenselijk zijn voor een succesvol gebruik van de glasvezelaansluiting.  

Nee, als je een abonnement hebt afgesloten voor glasvezeldiensten is het niet nodig om toestemming te geven. Open Dutch Fiber krijgt dan vanuit de provider een seintje om een glasvezelaansluitpunt in jouw woning te installeren. Vervolgens komt de monteur op afspraak langs om het glasvezelaansluitpunt te installeren.

Toestemming

Om het glasvezelkastje in jouw woning te monteren hebben we toestemming nodig.

Na het geven van jouw toestemming ontvang je van ons een bevestiging via e-mail. Wij nemen contact met je op om een afspraak te maken voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt. Onze installatiemonteur bekijkt samen met jou wat de beste plek is voor het aansluitpunt. In de meeste gevallen is dat de meterkast, of de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen.

Ja, jouw verhuurder moet toestemming geven voor installatie van het glasvezelaansluitpunt in jouw woning. Wij doen ons best om voor de start van de werkzaamheden in jouw straat afspraken hierover te maken met jouw verhuurder.  

We hebben toestemming nodig om in jouw woning een glasvezelaansluitpunt te installeren. Toestemming geven is eenvoudig en kan via de postcodecheck op onze website. Je vult hier jouw postcode en huisnummer in en vervolgens wat gegevens in het formulier. De gegevens die je met ons deelt, geven wij door aan onze aannemer zodat er een afspraak met je gepland kan worden voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in jouw woning. 

Ik wil een klacht of schade doorgeven

.

Wat vervelend dat er schade is. Komt dit door ons werk? Geef dit samen met foto's van de schade aan ons door te mailen naar info@opendutchfiber.nl of te bellen naar 088-1633 633. Dan gaan we meteen aan de slag om dit zo goed mogelijk op te lossen. 

Wat vervelend dat je niet tevreden bent. Geef je klacht via e-mail info@opendutchfiber.nl aan ons door of bel naar 088 1633 633. Dan gaan we samen met jou op zoek naar een oplossing.