Veelgestelde vragen als je glasvezel krijgt
Meer weten
Heb je een vraag over het glasvezelnetwerk in jouw wijk of woning? Waarschijnlijk vind je het antwoord op jouw vraag in onze lijst met veelgestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan bij alle veelgestelde vragen.
Kijk op de Service & Contact pagina als je met ons in contact wil komen.
Glasvezelaanleg in jouw buurt
We gaan glasvezel aanleggen in jouw wijk. Hier lees je hoe dat gaat.
We beginnen met graafwerkzaamheden in de straat. De stoep wordt voor een deel open gegraven en we leggen de glasvezelkabels in de grond. Voor iedere woning is een glasvezelkabel beschikbaar. De stoep is meestal binnen één dag weer netjes dicht. Voordat we beginnen met deze werkzaamheden ontvangt je van ons een brief en een flyer met informatie. We gaan daarna (afhankelijk van de situatie op jouw adres) de glasvezelaansluiting in de woning installeren. Als de provider dan zijn diensten heeft geïnstalleerd kun je gebruikmaken van supersnel glasvezel.
De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer netjes dicht gemaakt. We doen ons uiterste best om de overlast tot een minimum te beperken.
We streven naar een veilige en zorgvuldige uitvoering van graafwerkzaamheden, waarbij de veiligheid van bewoners en medewerkers voorop staat. We doen er dan ook alles aan om het aantal graafschades tot een minimum te beperken. Lees wat we allemaal doen om graafschades te voorkomen.
Wij monteren de glasvezelkabel op een glasvezelaansluitpuntdoos. Met dit kastje kunt je nog niets, pas als de provider de router installeert bij het glasvezelaansluitpunt kun je genieten van supersnel internet, HD televisie kijken en voordelig bellen.
Wat vervelend dat er schade is. Komt dit door ons werk? Geef dit aan ons door via info@opendutchfiber.nl of bellen naar 088-1633 633. Dan gaan we meteen aan de slag om dit zo goed mogelijk op te lossen.
Houd onze website in de gaten of jouw wijk binnenkort wordt aangesloten.
Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Behalve voor een aantal adressen waar een aansluitbijdrage wordt gevraagd. Vaak zijn dit adressen die buiten de dorps- of stadskern liggen en/of langere afstanden vanaf de straat tot aan de woning kennen. Via de postcodecheck op de website kunt je de situatie op jouw adres zien. Er zijn natuurlijk wel kosten verbonden aan het abonnement bij een provider, maar die betaal je aan de provider rechtstreeks.
Nadat de glasvezelkabel naar binnen is gebracht in jouw huis en is afgemonteerd met een glasvezelaansluitpunt en je een abonnement hebt afgesloten bij een provider, ontvangt je bericht van de provider voor installatie van diensten. Zodra de monteur de router heeft geïnstalleerd en jouw glasvezelabonnement heeft geactiveerd, kunt je direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk. Bent je nog geen klant bij een provider, maar wil je wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Neem dan contact op met een provider die diensten levert over ons netwerk.
Dit is zeker mogelijk, maar wordt alleen gedaan als er een abonnement is afgesloten bij één van onze aangesloten providers.
Ja, maar het verschilt soms wanneer en hoe. Wij bereiden alle woningen voor op glasvezel. Soms doen wij dit tot aan de erfgrens en soms krijgt je alvast een glasvezelaansluiting. Na het afnemen van een glasvezelabonnement installeren wij kosteloos alsnog het glasvezelaansluitpunt in de woning.
Hoogbouwcomplexen proberen we altijd te voorzien van een glasvezel in alle woningen van het gebouw. Vaak monteren we het glasvezelaansluitpunt in de woning, maar soms wordt deze in de muur weggewerkt en monteren we het glasvezelaansluitpunt pas in de woning als je een abonnement neemt. Er zijn ook adressen waar een aansluitbijdrage van toepassing is. Doe voor de situatie op jouw adres de postcode check. Na het invullen van jouw postcode en huisnummer in de postcodecheck, kan je zien wat op jouw adres van toepassing is.
Glasvezelaanleg in jouw woning
We gaan glasvezel aanleggen in jouw woning. Lees hier hoe dat gaat.
Het bepalen van de beste plek voor het aansluitpunt doen we in overleg. Vaak is de beste plek de meterkast, maar een andere plek is mogelijk. Woon je in een hoogbouwpand, dan monteren we het glasvezelaansluitpunt in iedere woning op (ongeveer) dezelfde plek, in overleg met jouw VvE of verhuurder.
Soms wordt de glasvezel onzichtbaar in de muur weggewerkt en monteren we het glasvezelaansluitpunt pas in de woning als je een abonnement neemt.
De gegevens die je doorgeeft (naam, telefoonnummer en/of e-mailadres) worden doorgegeven aan de partij die voor ons het glasvezelaansluitpunt in jouw woning installeert. Ze worden alleen gebruikt voor het maken van een installatie-afspraak.
Dit verschilt per woningtype en per plaats: - Laagbouwwoning: In sommige plaatsen wordt de glasvezelaansluiting niet direct aangesloten in de woning, maar wordt deze aangelegd tot de erfgrens.
Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis het glasvezelaansluitpunt in jouw woning. - Duplex- en portiekwoning: Niet in alle gevallen wordt al een glasvezelaansluitpunt in de woning geïnstalleerd. Bewoners van deze woningen krijgen in elk geval een gratis aansluitpunt zodra er één persoon in het gebouw een abonnement afsluit. Hierover worden afspraken gemaakt met jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren. - Hoogbouw: We maken afspraken met jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand.
Ongeacht of je een abonnement afsluit, krijgt je gratis een glasvezelaansluitpunt in jouw woning. Soms wordt deze onzichtbaar in de muur verwerkt, tot het moment dat je een abonnement afsluit.
Deze gegevens geven we door aan de partij die voor ons de glasvezelaansluitingen in jouw pand gaat realiseren. Zij kunnen dan een afspraak met je maken voor het installeren van het glasvezelaansluitpunt. Je geeft jouw gegevens eenvoudig door via de postcodecheck op onze website. Voer jouw postcode en huisnummer in en vul het formulier in met de ontbrekende gegevens.
We leggen de glasvezelkabel eerst aan in de straat en de wijk. De kabel laten wij tijdelijk bovengronds uitsteken. Dit zijn de sprietjes boven de grond. Zo kunnen we wanneer we terugkomen voor het aansluiten van de woning, zonder de straat open te maken, de woning aansluiten. We proberen de sprietjes, om veiligheidsredenen, altijd zo dicht mogelijk op de erfgrens uit te laten steken.
Tijdens de werkzaamheden in de straat en in de publieke ruimtes van jouw complex hoef je niet thuis te zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in jouw woning wordt eerst contact met je opgenomen om een afspraak te maken. Dan is het wel nodig om thuis te zijn. Of zorg dat een ander bevoegd, meerderjarig persoon aanwezig is.
Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting op het glasvezelnetwerk. Ook niet voor het installeren van een glasvezelaansluitpunt in jouw woning, tenzij je van ons bericht hebt gehad dat er een aansluitbijdrage nodig is voor het maken van een glasvezelaansluiting op jouw adres.
We installeren niet in alle woningen direct een glasvezelaansluitpunt. In sommige laagbouwwoningen wordt de glasvezelkabel op de erfgrens gelegd. Zodra er een abonnement wordt afgesloten, installeren we gratis een glasvezelaansluitpunt in de woning. Ook in portiek- en duplexwoningen wordt niet in alle gevallen al een glasvezelaansluitpunt in de woning geïnstalleerd.
Bewoners van deze woningen krijgen in elk geval een aansluitpunt zodra er één persoon in het gebouw een abonnement afsluit. In een hoogbouwcomplex krijgt iedereen een glasvezelaansluitpunt in de woning, ongeacht of iemand een abonnement heeft afgesloten. Soms doen we dat ‘onzichtbaar’ en laten we de glasvezelkabel achter de muur zitten, tot het moment dat er een abonnement wordt afgesloten. Doe voor de situatie op jouw adres de postcode check. Na het invullen van jouw postcode en huisnummer kunt je zien wat op jouw adres van toepassing is.
Dit is zeker mogelijk, maar wordt alleen gedaan als er een abonnement is afgesloten bij één van onze aangesloten providers.
Voor het aanleggen van glasvezel in je tuin, wordt in de meeste gevallen niet gegraven in jouw tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer boven de grond komt. Het kabeltje steekt vervolgens een klein stukje uit de grond. Dit is van tijdelijke aard.