Krijg jij glasvezel in jouw flat of appartementencomplex? 5 dingen om rekening mee te houden
Glasvezel in appartement of flat? Lees waar je als bewoner op moet letten bij de glasvezelaansluiting in een appartementencomplex.
Glasvezel in jouw flat of appartement? 5 dingen om rekening mee te houden
Woon je in een flat of appartementencomplex en wil je weten hoe het zit met glasvezel? Je bent niet de enige. Veel bewoners vragen zich af of ze automatisch worden aangesloten en wat ze zelf moeten doen. Jeroen Dangremond, manager customer operations bij Open Dutch Fiber, weet precies hoe het werkt in flats en legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden. Zo weet jij straks waar je aan toe bent.
1. Er is toestemming nodig van de vve of verhuurder
Voordat we kunnen starten met glasvezel in een flat of appartementencomplex, hebben we toestemming nodig van de eigenaar van het gebouw. Meestal is dat de vve of een woningcorporatie. “We zoeken zelf contact met de vve”, zegt Jeroen. “We leggen uit wat we doen, hoe we willen aanleggen en vragen om akkoord.” Pas als die toestemming er is, kunnen we aan de slag. Benieuwd hoe dit proces precies gaat? Lees er dan over in het artikel Hoe vraag je toestemming aan de vve voor glasvezel?
2. Je moet thuis zijn voor de aansluiting
Als je woning wordt aangesloten, dan komt er een monteur langs. Die brengt de kabel je woning binnen en plaatst het glasvezelpunt, meestal in de meterkast. “We kunnen alleen aansluiten als de bewoner thuis is en toestemming geeft”, legt Jeroen uit. “Zonder toegang kunnen we niets doen.” Je krijgt ruim van tevoren een afspraak, zodat je weet wanneer de monteur langskomt.
3. Glasvezel in een flat loopt vaak via de buren
In een flat lopen de kabels vaak via de meterkasten van de onderburen naar boven. Als één bewoner geen toestemming geeft, kunnen we soms ook de woningen erboven niet aansluiten. “We noemen dat doorvoerafhankelijkheid”, zegt Jeroen. “Als iemand niet meewerkt, dan kan dat gevolgen hebben voor anderen in het gebouw.” Daarom vragen we aan bewoners om ook aan elkaar te denken.
4. Niet meteen aangesloten? Dan kun je je later aanmelden
Ben je niet meteen aangesloten? Bijvoorbeeld omdat je niet thuis was of je je nog niet had aangemeld? Dan kun je dat alsnog doen. “We geven de voorkeur aan alles in één keer”, zegt Jeroen. “Maar we doen ook na-aansluitingen als het technisch mogelijk is.” Neem altijd contact op met Open Dutch Fiber als je alsnog glasvezel wilt.
5. Je kiest zelf een provider
Open Dutch Fiber legt alleen het netwerk aan. Je kiest zelf bij welke provider je een abonnement afsluit. Als jouw woning is aangesloten op glasvezel, dan kun je zelf bepalen met welke aanbieder je online wilt.
Wil je weten welke providers er op het netwerk van Open Dutch Fiber actief zijn? Bekijk hier het overzicht van providers. Wil je wel een aansluiting, maar heb je nog geen internetabonnement? Lees dan het artikel Glasvezelaansluiting zonder abonnement: kan dat?
Doe de postcodecheck
Wil je weten of jouw woning in aanmerking komt voor glasvezel van Open Dutch Fiber? Met depostcodecheck zie je snel en makkelijk of jouw adres al op de planning staat. Je krijgt meteen te zien of de aanleg al is begonnen, of dat we binnenkort contact met je opnemen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Over Jeroen Dangremond
manager customer operations
This article was written in collaboration with Jeroen Dangremond. Jeroen is the manager of customer operations at Open Dutch Fiber. He ensures that home connections proceed smoothly, with as little inconvenience as possible for residents. His goal: a fast and careful fiber optic installation, so everyone can enjoy a worry-free online experience.
