Krijgt iedereen automatisch glasvezel in de flat?
Krijgt iedereen glasvezel in een flat? Lees hoe de aansluiting werkt, waarom medewerking nodig is en wat jij zelf moet doen.
Glasvezel in een flat: krijgt iedereen automatisch een aansluiting?
Woon je in een flat en wordt er glasvezel aangelegd in jouw buurt? Dan vraag je je misschien af of jouw woning automatisch wordt aangesloten. Het korte antwoord: dat is niet altijd zo. Niet alleen de beheerder van het gebouw, maar ook de bewoners moeten namelijk meewerken.
Jeroen Dangremond, manager customer operations bij Open Dutch Fiber, legt uit hoe het werkt. Hij vertelt wat er nodig is voor een aansluiting in een flat en wat jij zelf kunt doen om straks ook supersnel internet te kunnen gebruiken.
Wordt iedereen in een flat automatisch aangesloten op glasvezel?
Nee, niet altijd. Open Dutch Fiber sluit flats aan als de vve of verhuurder toestemming geeft. Daarna worden alle woningen in het gebouw voorbereid op glasvezel. Maar bewoners moeten nog wél meewerken. “We kunnen een gebouw technisch voorbereiden”, zegt Jeroen. “Maar voor de aansluiting in de woning zelf is er altijd medewerking nodig van de bewoner.”
Als iemand niet thuis is of geen toestemming geeft, dan kunnen we daar niet naar binnen. Die woning krijgt dan (nog) geen glasvezel.
Waarom is meewerken aan glasvezel belangrijk?
In een flat zijn woningen met elkaar verbonden. De glasvezelkabel loopt vaak van beneden naar boven, via de meterkasten van bewoners. “Als een bewoner niet meewerkt, kunnen we soms de buren erboven ook niet aansluiten”, legt Jeroen uit. “Je bent dus soms van elkaar afhankelijk.”
Daarom is het belangrijk dat bewoners thuis zijn als de monteur langskomt en toestemming geven om de aansluiting te maken. Je leest er alles over in het artikel Glasvezel niet mogelijk door je onderburen? Zo zit dat.
Kan ik later nog glasvezel krijgen?
Ja, dat kan. Ben je nu niet aangesloten, bijvoorbeeld omdat je niet thuis was of nog geen toestemming had gegeven? Dan kun je je later alsnog aanmelden.
“We geven er de voorkeur aan om het hele gebouw in één keer aan te sluiten”, zegt Jeroen. “Maar als het technisch mogelijk is, doen we ook aansluitingen achteraf.”
Let op: dit hangt wel af van de situatie. Soms moet er genoeg interesse zijn in het gebouw of moet de aansluiting technisch nog haalbaar zijn. Neem daarom altijd contact op met Open Dutch Fiber als je alsnog glasvezel wilt. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Woon je in het buitengebied en wil je weten of je glasvezel kunt krijgen? Lees dan het artikel Glasvezel in het buitengebied: hoe werkt dat?
Doe de postcodecheck
Wil je weten of jouw woning in aanmerking komt voor glasvezel van Open Dutch Fiber? Met de postcodecheck zie je snel en makkelijk of jouw adres al op de planning staat. Je krijgt meteen te zien of de aanleg al is begonnen, of dat we binnenkort contact met je opnemen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Over Jeroen Dangremond
manager customer operations
This article was written in collaboration with Jeroen Dangremond. Jeroen is the manager of customer operations at Open Dutch Fiber. He ensures that home connections go smoothly, with as little inconvenience as possible for residents. His goal: a fast and careful fiber optic installation, so everyone can enjoy a worry-free online experience.
