Open Dutch Fiber Logo

Wie is mijn netbeheerder voor glasvezel?

Wie is mijn netbeheerder voor glasvezel? Lees wat een netbeheerder doet, hoe je die herkent en wie je helpt bij storingen of vragen.

Wie is mijn netbeheerder voor glasvezel? Expert legt uit  

Heb je een vraag over je internetverbinding en wil je weten bij wie je moet zijn? Dan kom je misschien uit bij de term netbeheerder. Maar wat doet een netbeheerder eigenlijk? En wie is jouw netbeheerder als je glasvezel hebt? We vroegen het aan Nikita Mostovoy, partnermanager bij Open Dutch Fiber. Hij legt uit hoe het zit, wat je zelf kunt controleren en bij wie je terecht kunt met vragen of storingen. 

Wat doet een netbeheerder? 

De netbeheerder is het bedrijf dat zorgt voor het netwerk in jouw straat en woning. Bij glasvezel betekent dat: de partij die de kabel aanlegt en onderhoudt. De netbeheerder zorgt ervoor dat het netwerk werkt en dat je woning goed is aangesloten. 

“Je provider levert de diensten, zoals internet of tv,” zegt Nikita. “Maar de netbeheerder zorgt ervoor dat de verbinding er überhaupt is.” 

Bij gas of stroom heb je ook een netbeheerder, maar die is dus iets anders dan je energieleverancier. Bij glasvezel is het net zo. 

Wie is mijn netbeheerder voor glasvezel? 

In veel gevallen kun je dit zien via een brief of e-mail bij de aanleg van glasvezel.  Woon je in een gebied waar Open Dutch Fiber het netwerk heeft aangelegd? Dan is Open Dutch Fiber jouw netbeheerder voor glasvezel. Dat betekent dat wij zorgen voor: 

  • De aanleg van het netwerk 

  • Het onderhoud van de glasvezelkabel 

  • Het oplossen van technische storingen op het netwerk 

“Wij zorgen voor het netwerk, de provider doet de rest,” legt Nikita uit. “Als er een storing is in de glasvezelkabel zelf, dan lossen wij dat op.” 

Meer weten over hoe je jouw provider kiest? Lees het in het artikel Kan ik mijn eigen glasvezel provider kiezen?  

Wie bel je bij storing? 

Bij een storing of probleem neem je eerst contact op met je provider. Dat is de partij waarbij je een abonnement hebt afgesloten. Zij testen of het probleem bij hen ligt of bij het netwerk.“ Als de provider ziet dat het probleem bij de kabel zit, dan schakelen ze ons in,” zegt Nikita. “Wij komen dan langs om het op te lossen.” Je hoeft dus zelf niet te weten wie de netbeheerder is. Je provider regelt dat contact als het nodig is. 

Denk je dat de glasvezelkabel kapot is gegaan? Lees er meer over in het artikel Glasvezelkabel kapot gegaan? Dit kan je doen.  

Nog geen glasvezel? Doe de postcodecheck 

Wil je weten of jouw woning in aanmerking komt voor glasvezel van Open Dutch Fiber? Met de postcodecheck zie je snel en makkelijk of jouw adres al op de planning staat. Je krijgt meteen te zien of de aanleg al is begonnen, of dat we binnenkort contact met je opnemen. Zo weet je precies waar je aan toe bent. 

 

Over Nikita Mostovoy

partnermanager

This article was written in collaboration with Nikita Mostovoy. Nikita is a partner manager at Open Dutch Fiber and is involved daily in connecting apartments and high-rise buildings to fiber optic networks. He consults with homeowners’ associations, housing corporations, and property managers to ensure a smooth installation process. His goal: to make fiber optic internet available to everyone, with as little hassle as possible for residents.

Deel dit kennisartikel

Bekijk ook deze artikelen!

Kan ik zelf een glasvezelprovider kiezen?

Welke glasvezelprovider kun je kiezen op het netwerk van Open Dutch Fiber? Lees hoe het werkt en bekijk alle beschikbare providers.

Glasvezelkabel kapotgegaan? Dit kan je doen

Is je glasvezelkabel kapot? Lees wat je zelf kunt doen en wanneer je contact moet opnemen met je netbeheerder.