Veel gestelde vragen

Heb je een vraag over de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw wijk of woning? Waarschijnlijk vind je het antwoord op jouw vraag in onze lijst met veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Of wil je met ons overleggen? 

Glasvezel van Open Dutch Fiber

Glasvezel is een vezel van glas waarbij data met de snelheid van het licht wordt uitgewisseld. Dit gaat met een knipperende laser, zodat je met glasvezel supersnel kunt internetten. Vanwege de hoge snelheid en bandbreedte is glasvezel het netwerk van vandaag én de toekomst. Alleen glasvezel kan de stijgende datavraag in ons land aan. Dit betrouwbare netwerk hapert geen moment zodat je ongestoord je online meeting of les volgt.

Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert deze. Wij bieden geen abonnementen aan. Dit doen providers.

Nee, Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert het. Het is een open netwerk en dat betekent dat alle providers hun diensten hierop mogen aanbieden. T-Mobile is de eerste provider die diensten levert over het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber. In de toekomst komen er meer providers bij.

Op onze website vind je een postcodecheck. Wanneer je je postcode en huisnummer invult, zie je direct of jouw woning binnenkort wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber. Als dat zo is, is het slim als je meteen toestemming geeft voor de aansluiting door het invullen van je gegevens. Dit is zo gebeurd.

We werken voor de aanleg van ons glasvezelnetwerk samen met ervaren aannemers. Je herkent de medewerkers aan hun kleding met het logo van T-Mobile en/of Open Dutch Fiber. Alle medewerkers kunnen zich legitimeren.

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting op het glasvezelnetwerk. Ook niet voor het installeren van een glasvezelaansluitpunt in je woning.

We installeren niet in alle gevallen direct een glasvezelaansluitpunt in de woning. Als je in een laagbouwwoning woont wordt de glasvezelkabel op de erfgrens gelegd. Zodra je een abonnement afsluit installeren we gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning. Woon je in een portiek- of duplexwoning, dan krijgt iedereen in het pand een aansluitpunt in de woning als minimaal één bewoner een abonnement afsluit. Als niemand dat doet blijft de glasvezelkabel op de erfgrens liggen. In een hoogbouwcomplex krijgt iedereen een glasvezelaansluitpunt in de woning, ongeacht of iemand een abonnement heeft afgesloten

Wij maken onderscheid tussen laagbouw, duplex, portiek en hoogbouw. Het aanleggen van een glasvezelnetwerk in een flat (hoogbouw) is een intensieve klus. Daarom kiezen we ervoor om alle woningen in het pand direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

  • Woon je in een laagbouwwoning? Er wordt in gemeentegrond een glasvezelkabel gelegd tot aan je erfgrens. Zodra je een abonnement bij een provider afsluit, wordt er een glasvezelaansluiting in je woning geïnstalleerd. T-Mobile is de eerste provider die internet, televisie en telefonie via het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber aanbiedt.
  • Woon je in een duplex- of portiekwoning? Zodra één bewoner een abonnement afsluit voor glasvezel, sluiten we alle woningen in het complex gratis aan. We maken hiervoor eerst afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Als nog niemand een abonnement afsluit, blijven de glasvezels onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Woon je in een hoogbouwcomplex? We maken afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder over het aansluiten van alle woningen in het complex. Ook als je geen abonnement afsluit, dan krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning.

Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Alleen als je een abonnement afsluit voor bijvoorbeeld internet en televisie, ga je abonnementskosten betalen aan je provider. Een abonnement afsluiten is niet verplicht.

Wel installeren we niet in alle gevallen direct een glasvezelaansluitpunt in de woning. Als je in een laagbouwwoning woont wordt de glasvezelkabel op de erfgrens gelegd. Zodra je een abonnement afsluit installeren we gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning. Woon je in een portiek- of duplexwoning, dan krijgt iedereen in het pand een aansluitpunt in de woning als minimaal één bewoner een abonnement afsluit. Als niemand dat doet blijft de glasvezelkabel op de erfgrens liggen. In een hoogbouwcomplex krijgt iedereen een glasvezelaansluitpunt in de woning, ongeacht of iemand een abonnement heeft afgesloten

Het bepalen van de beste plek voor het aansluitpunt doen we in overleg. Vaak is de beste plek de meterkast, maar een andere plek is mogelijk. Woon je in een hoogbouwpand, dan monteren we het glasvezelaansluitpunt in iedere woning op (ongeveer) dezelfde plek

Aanleg in de straat We beginnen met graafwerkzaamheden in de straat. De stoep wordt voor een deel open gegraven en we leggen de glasvezelkabels in de grond. Voor iedere woning is een glasvezelkabel beschikbaar. De stoep is meestal binnen één dag weer netjes dicht. Voordat we beginnen met deze werkzaamheden ontvang je van ons een brief en een flyer met informatie.

Aansluiten Per woningtype hebben we verschillende werkwijzen:

  • Laagbouwwoning: We leggen de glasvezelkabels op de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis een aansluitpunt in je woning. De provider zorgt er daarna voor dat de verbinding wordt geactiveerd .
  • Duplex- en portiekwoning: Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten we alle woningen in het pand gratis aan. Hierover worden eerst afspraken gemaakt met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Sluit er niemand in het pand een abonnement af? Dan blijven de glasvezelkabels onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Hoogbouwwoning: We maken afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ook als je geen abonnement afsluit, dan krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning. Geef alvast toestemming voor de aansluiting via de postcodecheck op onze website.

Dit verschilt per woningtype:

  • Laagbouwwoning: De glasvezelkabel wordt aangelegd tot de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis het glasvezelaansluitpunt in je woning. Hiervoor wordt een afspraak ingepland.
  • Duplex- en portiekwoning: Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten wij alle woningen in het pand gratis aan. Hierover worden afspraken gemaakt met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren. Als niemand een abonnement afsluit, dan blijft de glasvezelkabel onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Hoogbouw: We maken afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ongeacht of je een abonnement afsluit, krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning.

Deze gegevens geven we door aan de partij die voor ons de glasvezelaansluitingen in jouw pand gaat realiseren. Zij kunnen dan een afspraak met jou maken voor het installeren van het glasvezelaansluitpunt. Je geeft je gegevens eenvoudig door via de postcodecheck op onze website. Voer je postcode en huisnummer in en vul het formulier in met de ontbrekende gegevens.

De gegevens die je doorgeeft (naam, telefoonnummer en/of e-mailadres) worden doorgegeven aan de partij die voor ons het glasvezelaansluitpunt in je woning installeert. Ze worden alleen gebruikt voor het maken van een installatie-afspraak.

Nee, je bent niet verplicht een abonnement af te sluiten.

Wel installeren we niet in alle gevallen direct een glasvezelaansluitpunt in de woning. Als je in een laagbouwwoning woont wordt de glasvezelkabel op de erfgrens gelegd. Zodra je een abonnement afsluit installeren we gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning. Woon je in een portiek- of duplexwoning, dan krijgt iedereen in het pand een aansluitpunt in de woning als minimaal één bewoner een abonnement afsluit. Als niemand dat doet, blijft de glasvezelkabel op de erfgrens liggen. In een hoogbouwcomplex krijgt iedereen een glasvezelaansluitpunt in de woning, ongeacht of iemand een abonnement heeft afgesloten.

Voor het aanleggen van glasvezel in je tuin, wordt in de meeste gevallen niet gegraven in je tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer boven de grond komt. Het kabeltje steekt vervolgens een klein stukje uit de grond. Dit is van tijdelijke aard.

Dit is zeker mogelijk, maar wordt alleen gedaan als er een abonnement is afgesloten bij één van onze aangesloten providers.

Nadat de glasvezelkabel naar binnen is gebracht in jouw huis en is afgemonteerd met een glasvezelaansluitkastje (ftu), ontvang je bericht van de provider voor installatie van diensten. Zodra de monteur de router heeft geïnstalleerd en jouw glasvezelabonnement heeft geactiveerd kun je direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk. Ben je nog geen klant bij een provider, maar wil je wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Neem dan contact op met T-Mobile.

Wij monteren de glasvezelkabel op een glasvezelaansluitdoos. Met deze doos kun je nog niets, pas als de provider de router installeert bij de glasvezel-aansluitdoos kun je genieten van supersnel internet, HD televisie kijken en voordelig bellen.

Houdt onze website in de gaten of uw wijk binnenkort wordt aangesloten.

We leggen de glasvezelkabel eerst aan in de straat en de wijk. Bij huishoudens die direct gebruik willen maken van de internetdiensten, zorgen we ervoor dat de kabel even boven de grond gebracht wordt. Dit zijn de sprietjes boven de grond. Zo kunnen we wanneer we terugkomen voor het aansluiten van de woning, zonder de straat open te maken, de woning aansluiten. Afhankelijk van de afspraken die we met bewoners kunnen maken blijven sprietjes langer of korter uitsteken. We proberen de sprietjes, om veiligheidsredenen, altijd zo dicht mogelijk op de erfgrens uit te laten steken.

Toestemming geven voor de aansluiting in je woning

Na het geven van je toestemming ontvang je van ons een bevestiging via e-mail. Wij nemen contact met je op om een afspraak te maken voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt. Onze installatiemonteur bekijkt samen met jou wat de beste plek is voor het aansluitpunt. In de meeste gevallen is dat de meterkast, of de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen.

Ja, je verhuurder moet toestemming geven voor installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning. Wij doen ons best om voor de start van de werkzaamheden in je straat afspraken hierover te maken met je verhuurder.

We hebben toestemming nodig om in jouw woning een glasvezelaansluitpunt te installeren. Toestemming geven is eenvoudig en kan via de postcodecheck op onze website. Je vult hier je postcode en huisnummer in en vervolgens wat gegevens in het formulier. De gegevens die je met ons deelt, geven wij door aan onze aannemer zodat er een afspraak met je gepland kan worden voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning.

Ik heb toestemming gegeven, wat gebeurt er nu?Na het geven van je toestemming ontvang je van ons een bevestiging via e-mail. Er wordt contact met je opgenomen om een afspraak te maken voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt. Onze installatiemonteur bekijkt samen met jou wat de beste plek is voor het aansluitpunt. In de meeste gevallen is dat de meterkast, of de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen.

Moet mijn verhuurder toestemming geven voor de installatie van een glasvezelaansluitpunt in mijn woning?Ja, je verhuurder moet toestemming geven voor installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning. Wij doen ons best om voor de start van de werkzaamheden in je straat afspraken hierover te maken met je verhuurder.

Het is mogelijk dat we nog in overleg zijn met je verhuurder over de aanleg van glasvezel in je woning. Je kunt zelf contact opnemen met je verhuurder om navraag te doen over de huidige status.

Glasvezel in hoogbouw

We maken afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. De aansluiting op het glasvezelnetwerk is gratis en verplicht je tot niets. Het is belangrijk dat alle bewoners meewerken. We voeren de glasvezelkabel in de meeste gevallen van beneden naar boven door de woningen. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te voeren in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Woon je in een hoogbouwcomplex? Dan vragen we je om toch mee te werken. We voeren de glasvezelkabel door de woningen en hebben daarom toegang nodig tot alle woningen in het complex. De aansluiting is gratis en verplicht je tot niets. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te vullen in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Werkzaamheden in de straat

De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer netjes dicht gemaakt. We doen ons uiterste best om de overlast tot een minimum te beperken.

Tijdens de werkzaamheden in de straat en in de publieke ruimtes van je complex hoef je niet thuis te zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning wordt eerst contact met je opgenomen om een afspraak te maken. Dan is het wel nodig om thuis te zijn. Of zorg dat een ander bevoegd, meerderjarig persoon aanwezig is.

Hoe lang gaat de straat voor mijn woning open?De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer netjes dicht gemaakt. We doen ons uiterste best om de overlast tot een minimum te beperken.

Moet ik thuisblijven voor de werkzaamheden?Tijdens de werkzaamheden in de straat en in de publieke ruimtes van je complex hoef je niet thuis te zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning wordt eerst contact met je opgenomen om een afspraak te maken. Dan is het wel nodig om thuis te zijn. Of zorg dat een ander bevoegd, meerderjarig persoon aanwezig is.

Contact met Open Dutch Fiber

Voor vragen over de aanleg van het glasvezelnetwerk kun je een e-mail sturen naar info@opendutchfiber.nl of bellen op 088 1633 633.

Je kunt telefonisch of per e-mail contact opnemen via de contactgegevens in de brief of e-mail die je hebt ontvangen. Kom je er niet uit? Bel dan 088 1633 633 (maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur) of stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl.

Vereniging van Eigenaren (VvE)

Stuur een e-mail naar vve@opendutchfiber.nl of bel ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op 088 1633 633.